
Annex

Details of complaints dealt with in June classified as
minor breaches; unsubstantiated and outside Broadcasting Authority’s remit

1. Complaints related to programmes classified as minor breaches

Broadcast
Date

Station /
Channel

Title No. of
Complaints

Substance of Complaint Decision

25.4.2003 ATV Home 6:00 News
(六點鐘新聞)

1 The newscaster remarked that
the experts of the World
Health Organisation (WHO)
were dissatisfied with the
investigation report of the
Amoy Gardens submitted by
Hong Kong, while a reporter
in the same news item said
that the experts were satisfied
with the report.

The remark of the newscaster was incorrect.  The
error was subsequently corrected in the “Late
News” (夜間新聞).  The complaint was
classified as a minor breach.

1.5.2003 TVB Jade News At 6:30
(六點半新聞

報道)

1 The news erroneously
reported that Marco Fu (傅家

俊), a Hong Kong snooker
player, was 28 years old.

Fu was 25 years old.  The complaint was
classified as a minor breach.



2

Broadcast
Date

Station /
Channel

Title No. of
Complaints

Substance of Complaint Decision

6.5.2003 TVB Jade “News At
6:30” & “News
Roundup”
(“六點半新聞

報道”及“晚間

新聞”)

1 The term “薪酬” was
wrongly written as “薪籌” in
the subtitles.

The programmes did make the alleged mistake.
The complaint was classified as a minor breach.

9.5.2003 Cable
Channel A

Noon Edition
(午間通訊)

1 It was erroneously reported
that the travel advice against
Singapore would be lifted if
there were no new SARS
cases within the next nine
days.

No travel advice against Singapore had ever been
issued.  The complaint was classified as a minor
breach.



3

2. Complaints related to programmes classified as unsubstantiated

Broadcast
Date

Station /
Channel

Title No. of
Complaints

Substance of Complaint Decision

19.4.2003 ATV World National
Geographic –
Stalking
Leopard
(國家㆞理雜

誌-豹仔)

1 The term “leopard” was
erroneously translated as “美
洲豹” in the subtitles of the
programme.

According to some English-Chinese dictionaries,
the Chinese translation of “leopard” was “美洲

豹”.  There was no conclusive evidence that the
translation was erroneous.  The complaint was
unsubstantiated.

24.4.2003 ATV Home Racing
Express
(馬㆖全接觸)
   

1 The frequent references to the
sponsor name of a Cup race
amounted to advertising.
The programme encouraged
viewers to attend the
racecourse.

References to the sponsor name of a Cup race in
the programme were justified in context.
Nothing amounting to advertising was found.
No reference to attending the racecourse was
made.  The complaint was unsubstantiated.

6.5.2003 ATV Home The Story Of
One Century
(百年物語)

1 The programme glorified
Japanese soldiers who died in
the war and misled viewers
into believing that Japan was
a victim of the war.  The
programme warranted a “PG”
(Parental Guidance
Recommended)
classification.

The drama featured the miserable lives of some
ordinary Japanese women and children as a result
of the war.  A Japanese woman whose husband
died in the war claimed that his death was a glory.
The portrayals were justified for plot development
and characterization purposes.  The programme
did not warrant a “PG” classification.  The
complaint was unsubstantiated.



4

Broadcast
Date

Station /
Channel

Title No. of
Complaints

Substance of Complaint Decision

12.5.2003 ATV World Programme
Change
Without Prior
Notice

1 The programme “NBA
Playoffs 2003” (NBA 季後

賽) scheduled at 8:00am was
pre-empted without prior
notice.

The hosts of the programme “NBA Playoffs 2003”
broadcast on 8.5.2003 announced that the NBA
match was re-scheduled on Home on 12.5.2003 at
3:30am.  The revised schedule was published in
several newspapers on 12.5.2003.  The complaint
was unsubstantiated.

21.5.2003 ATV Home Hot Topic
(時事熱點追

)

1 The programme misled
viewers that SARS patients
were also patients of mental
illness.

The host and the guest doctor talked about
emotional and psychological problems faced by
patients recovering from SARS.  They did not
remark that all SARS patients suffered from
mental problems.  Nothing misleading was
found.  The complaint was unsubstantiated.

25.5.2003 ATV Home Promo for
“Pop Corn”
(“爆米花”宣傳

片)

1 The promo which featured
the leads embracing each
other contained a bad theme
and was unsuitable for
children.

There was a brief embracing shot of the male lead
and the female lead.  Nothing unsuitable for
children was found.  The complaint was
unsubstantiated.

28.5.2003 ATV Home 6:00 News
(六點鐘新聞)

1 The report that no SARS
patient died on 28.5.2003 was
inaccurate.

The news highlight and news item on SARS
reported that no SARS patients died on 28.5.2003.
The anchor and reporter reported that on the day
concerned, there were two new confirmed cases
including one female patient who died on
26.5.2003.  Although she was added to the list of
deaths on 28.5.2003, she did not die on that day.
The report was accurate.  The complaint was



5

Broadcast
Date

Station /
Channel

Title No. of
Complaints

Substance of Complaint Decision

unsubstantiated.

29 &
30.5.2003

ATV Home Promo for “Lu
Buwei”
(“呂不韋”宣傳

片)

11 The portrayals of the leads’
intimate behaviour were
indecent, explicit and
unnerving, exerted a bad
influence on children, and
was unsuitable for broadcast.
The plot of sacrificing one’s
wife and child for power
contained a bad theme.

The promo had four versions, two of which were
restricted for broadcast outside the family viewing
hours.  They contained fleeting shots of the male
and female leads embracing each other
passionately.  The portrayals of the intimate
behaviour were discreet and within the acceptable
bounds of the broadcast time.  The complaints
were unsubstantiated.  As regards the choice of
plot for the drama, it was outside the remit of the
Broadcasting Authority.

— ATV Complaints
Hotline

3 The complaints hotline was
not answered, the voice-mail
box was always full and the
hotline operator was rude.

Test calls were made.  The hotline was operating
normally.  The calls were either answered by the
staff or transferred to an automatic recording
system.  The complaints were unsubstantiated.
The manner of the staff was outside the remit of
the Broadcasting Authority.

12.4.2003 TVB Pearl Me, Myself &
Irene
(愛情黐筋

Show)

2 The portrayals of a man’s
outrageous behaviour and a
man’s bare buttocks were
unsuitable for children’s
viewing and for broadcast at
the scheduled hours (9:30pm
to 11:45pm).

The film, classified as a “PG” (Parental Guidance
Recommended) programme, was broadcast
outside the family viewing hours.  The comedy
depicted a trooper with split personalities
performing outrageous acts, such as sucking the
breast of a breast-feeding mother and taking off
his pants in public.  The portrayals were
exaggerated, farcical and contextually justified for
characterization purpose.  The complaints were



6

Broadcast
Date

Station /
Channel

Title No. of
Complaints

Substance of Complaint Decision

unsubstantiated.

22.4.2003 TVB Jade Fit For Life
(秀出美麗㆟

生)

2 The programme was
denigrating to fat people and
gave viewers the misleading
impression that being fat was
a sin.  It should be classified
as “PG” (Parental Guidance
Recommended).

Two artistes and a guest talked about the
inconvenience and embarrassment of being fat,
and their experiences of reducing weight.  They
only related their personal experiences and
feelings.  Nothing misleading or denigrating to
fat people was found.  The programme did not
warrant a “PG” classification.  The complaints
were unsubstantiated.

6.5.2003 TVB Jade Promo
for “Mother’s
Day”
(“母親節”宣傳

片)

2 The expression “ ，母親節

快樂！” (La! Happy
Mother’s Day!) was crude
and had a bad influence on
children.

The word “ ” was an expletive carrying no
particular meaning.  It was unlikely that the
average viewer would consider the expression
crude or having a bad influence on children.  The
complaints were unsubstantiated.

7.5.2003 TVB Jade Virtues Of
Harmony II
(皆大歡喜)
     

1 The expression “叫雞唔俾

錢” (not paying a prostitute
after the service) in the
drama had a bad influence
on children.

The programme was broadcast outside the family
viewing hours and was classified as “PG”
(Parental Guidance Recommended) as it contained
coarse language.  In a sequence, a rascal asked
people embarrassing questions like “試過叫雞唔

俾錢?” (ever tried not paying a prostitute after the
service?) to show that everyone had secrets which
should not be disclosed to other parties.  The
expression, though unrefined, was justified for
characterization purpose and in context.  The
complaint was unsubstantiated.



7

Broadcast
Date

Station /
Channel

Title No. of
Complaints

Substance of Complaint Decision

16.5.2003 TVB Jade Virtues Of
Harmony II
(皆大歡喜)

1 The remark that “我個 BB 係

高質素 made in Hong Kong”
(my baby who was made in
Hong Kong, was of high
quality) was denigrating to
babies not born in Hong
Kong.

A sequence depicted several women talking about
the difficulty of finding a good man in Hong Kong
to get married.  A pregnant woman proudly said
that she could marry a man and give birth to
babies in Hong Kong since she was of high
quality.  The programme did not contain
anything denigrating to babies not born in Hong
Kong.  The complaint was unsubstantiated.

16.5.2003 TVB Jade Virtues Of
Harmony II
(皆大歡喜)

1 The dialogues of a male
character were crude.
Examples were “師姑尿”
(piss), “八婆” (bitch) and “瘟
神” (god of infectious
diseases).

The drama was broadcast outside the family
viewing hours.  A male character was
uneducated and uncouth.  His utterances, though
unrefined, were not crude and were contextually
justified for characterization purpose.  The
complaint was unsubstantiated.

20.5.2003 TVB Jade Virtues Of
Harmony II
(皆大歡喜)

1 The drama was indecent and
was unsuitable for children’s
viewing.  The expression
“胸即是胸” (a breast is a
breast) was quoted as an
example.

The drama was broadcast outside the family
viewing hours.  Nothing indecent or unsuitable
for children’s viewing was found.  Nor was the
alleged expression.  The complaint was
unsubstantiated.

28.4.2003 TVB Jade Prevention
Against
Atypical
Pneumonia
(高度戒炎)

1 The programme host’s
remarks misled viewers into
believing that the opinion
delivered by the doctor being
interviewed was inaccurate.

The programme host asked a doctor the
possibilities of medical staff and the public
contracting atypical pneumonia in various
hypothetical circumstances.  When the doctor
expressed his opinions, the host sometimes asked



8

Broadcast
Date

Station /
Channel

Title No. of
Complaints

Substance of Complaint Decision

follow-up questions to clarify certain points.
He did not query the doctor’s opinions.  Nor did
he present opposing views.  Nothing misleading
was found.  The complaint was
unsubstantiated.

16 &
23.5.2003

TVB Jade Gourmet
Secret Agent
(日日有食神)

7 The killing of a red-spotted
lizard, a snake and a turtle in
preparation for some exotic
cuisines were disturbing,
unsuitable for broadcast
during the family viewing
hours, scary to children and
should be banned.

The portrayals concerned were brief, discreet,
justified in context and acceptable for broadcast at
the scheduled time.  The complaints were
unsubstantiated.

19 &
20.5.2003

TVB Jade Gourmet
Secret Agent
(日日有食神)

21 The trailer (19.5.2003) and
the programme proper
(20.5.2003) which featured
the killing of a cow and the
display of the meat chunks
were cruel, violent,
unnerving, disturbing,
disgusting, unsuitable for
broadcast at mealtime,
exerted a bad influence on
children and lacked proper
warnings.

The programme was broadcast within the family
viewing hours.  The trailer and the episode under
concern contained brief shots of a cow being shot
in the woods and a big chunk of meat hanging
over the tree twitching.  The depictions were
discreet and contextually justified.  They were
within acceptable bounds of the family viewing
hours.  The complaints were unsubstantiated.



9

Broadcast
Date

Station /
Channel

Title No. of
Complaints

Substance of Complaint Decision

19.5.2003 TVB Jade Good Morning
Hong Kong
(香港早晨)

1 In the news segment, the
words “不合情理” were
erroneously written as “不合

倩理”, and “復甦” as “復蘇”
in the subtitles.

The alleged mistake “不合倩理” was not found.
The use of “復蘇” was acceptable according to
some Chinese dictionaries.  The complaint was
unsubstantiated.

20.5.2003 TVB Jade News Roundup
(晚間新聞)

1 The word “情” in the terms
“疫情” and “情況” was
erroneously rendered as “倩”
in the subtitles of a news
item.

The mistake was not found.  The complaint was
unsubstantiated.

21.5.2003 TVB Pearl SARS: Killer
Bug
(奪命 SARS)

2 The programme was
denigrating to Hong Kong
and warranted a “PG”
(Parental Guidance
Recommended) classification
as it praised Canada but
belittled Hong Kong in the
fight against SARS.

The documentary featured two cities, Hong Kong
and Toronto, which were badly hit by SARS.  It
depicted Hong Kong’s achievements in tracking
down and identifying the causative agent of
SARS.  It also depicted the measures taken by
the Toronto Government to prevent SARS from
spreading across the country.  One economic risk
consultant interviewed remarked that some Hong
Kong people overreacted by wearing face masks
even when they were driving cars.  Nothing
amounting to denigration to Hong Kong people
was found.  Nor did the programme warrant a
“PG” classification.  The complaints were
unsubstantiated.



10

Broadcast
Date

Station /
Channel

Title No. of
Complaints

Substance of Complaint Decision

15.5.2003 ATV Home
&

TVB Jade

“6:00 News” &
“News At
6:30”
(“六點鐘新聞”
及“六點半新

聞報道”)

1 It was unfair for the
programmes to show only
footage in which the Chief
Executive (CE) was criticized
in the question-and-answer
session in a LegCo meeting.

Although footage showed the CE being criticized,
the CE was also seen to have ample opportunities
to answer the questions concerned.  Nothing
amounting to unfairness to anyone was found in
the programmes.  The complaint was
unsubstantiated.

23 -
26.5.2003

ATV Home
&

TVB Jade

“Late News” &
“Noon News”
(“夜間新聞”及
“午間新聞”)

1 The term “復甦” was
erroneously written as “復
蘇” in the programmes.

The use of “復蘇” was acceptable according to
some dictionaries.  The complaint was
unsubstantiated.

26.4.2003 Cable
Entertainment

Cocorico
Creates A
Legend
(向左玩 向右

玩)

1 The programme which
contained crude language
such as “㆓奶菜” (mistress)
and “祠堂” (male genitals)
was unsuitable for broadcast.

A warning alerting viewers that the programme
warranted parental guidance and contained crude
or undesirable expressions was broadcast prior to
the programme.  Though some unrefined
expressions with mild sexual references were
uttered, they were acceptable for broadcast on a
channel not targeting children.  The complaint
was unsubstantiated.

5.5.2003 Cable
Discovery

Mzima: Haunt
Of The River
Horse
(大河馬小生

態)

1 The portrayal of
hippopotamus infanticide was
cruel.

The programme was a documentary about the life
of hippos in a spring in Kenya.  It featured a
hippo baby being attacked and bitten to death by a
young male hippo.  The portrayal was discreet
and contextually justifiable in context.  No gory
or overly disturbing material was found.  The
programme was acceptable for broadcast on a



11

Broadcast
Date

Station /
Channel

Title No. of
Complaints

Substance of Complaint Decision

channel not targeting children.  The complaint
was unsubstantiated.

8.5.2003 Cable
ESPN

Programme
Change

1 The programme “ESPN’s
Wednesday Night Baseball”
was not broadcast at the
scheduled timeslot as
indicated on the Cable Guide.

The programme “Sudirman Cup 2003: Korea vs
Denmark” was telecast instead of the programme
“ESPN’s Wednesday Night Baseball” as indicated
on the monthly Cable Guide.  Prior to its
broadcast, the station had informed viewers of the
programme change through the Electronic
Programme Guide on Cable Preview Channel.
The complaint was unsubstantiated.

12.5.2003 Cable
News 2

Cable News
(有線新聞)

1 The footage of a young boy
injecting drugs into the body
of another boy was
unnerving.

In a segment about vagrant children in the
Mainland, a teenage boy injected drugs into
another young boy at the groin area.  The actual
act of injection was masked by computer effect.
The segment was handled with discretion and
sensitivity.  It was unlikely to unnerve the
average viewer.  The complaint was
unsubstantiated.

16.4.2003 STAR
Phoenix
Chinese
Channel

Teloping
Message

1 The teloped message that
96% of SARS patients would
spontaneously recover from
the disease misled viewers
into believing that they need
not consult a doctor.

The message accurately related the information
provided by the World Health Organization, “96%
非典型肺炎病㆟會自然痊癒” (96% of SARS
patients will recover spontaneously).  Nothing
misleading was found.  The complaint was
unsubstantiated.



12

Broadcast
Date

Station /
Channel

Title No. of
Complaints

Substance of Complaint Decision

17.4.2003 CR 1 Tea Cup In
The Storm
(風波裡的茶

杯)

2 A programme host verbally
abused a Government official
as “麻木不仁” (heartless)
and cut short the telephone
conversation.

The expression was uttered by the host to express
his dissatisfaction with the maternity leave
arrangements in the civil service.  Though a bit
strong, the expression was not downright
offensive.  When the Government official tried to
repeat her explanation, the host cut short the
telephone conversation.  The Government
official was given suitable opportunity for
response.  The complaints were
unsubstantiated.

1.5.2003 CR 1 Tea Cup In
The Storm
(風波裡的茶

杯)

1 A programme host’s
criticisms on the Central
Government’s provision of
protective gears to medical
frontline workers of Hong
Kong were insulting to both
the people of Hong Kong and
the Mainland.

While discussing the provision of protective gears
for frontline medical staff, the programme hosts
remarked that it was shameful that Hong Kong,
being more wealthy than Mainland China, was
unable to buy enough protective gears for the staff
and had to receive aid from the Central
Government.  No persons or groups were
insulted on the basis of ethnicity or nationality.
The complaint was unsubstantiated.



13

Broadcast
Date

Station /
Channel

Title No. of
Complaints

Substance of Complaint Decision

2.5.2003 CR 1 Tea Cup In
The Storm
(風波裡的茶

杯)

2 The programme host’s
references to fellow members
of the Liberal Party as “同
黨” (gang) and to the
academics supporting the
proposal to suspend
contribution to the
Mandatory Provident Fund
(MPF) as “非典型廢柴”
(useless) were disrespectful
to the persons concerned and
had a bad influence on
children.  The hosts
screened out phone-calls with
positive views.

The host used the expression “同黨” to express
his dissatisfaction with a Liberal Party member
and her fellow members, and the expression “非典

型廢柴” to criticize those in favour of suspending
the contribution to the MPF.  Though strong, the
expressions were not downright offensive and
were used briefly in the personal view programme
targeting mature listeners.  There was no
evidence that the hosts screened out phone-calls
with positive views.  The complaints were
unsubstantiated.

7.5.2003 CR 1 Tea Cup In
The Storm
(風波裡的茶

杯)

3 The programme host uttered
the crude expression “用屁股

諗 ” (using one’s buttocks
to think).

The expression was uttered by the host to express
his dissatisfaction with the management of the
Hospital Authority who turned down requests for
voluntary quarantine from parents of young
hospital patients.  Though a bit unrefined, it was
not downright offensive.  The complaints were
unsubstantiated.



14

Broadcast
Date

Station /
Channel

Title No. of
Complaints

Substance of Complaint Decision

15.5.2003 CR 1 Tea Cup In
The Storm
(風波裡的茶

杯)

3 The programme hosts were
biased against the Chief
Executive (CE) and the
Government.

The programme was a personal view programme.
The hosts discussed a motion in the Legislative
Council requesting the CE to resign.  Though the
hosts criticized certain government policies, they
commended the CE and the Government for
achievements in other aspects.  Throughout the
programme, different views from councillors,
newspapers and callers were included.  The
complaints were unsubstantiated.

20.5.2003 CR 1 Tea Cup In
The Storm
(風波裡的茶

杯)

1 A programme host’s
reference to a legislator as
“垃圾會議員” (garbage
councillor) was insulting.

When discussing the sewage system of a public
housing estate with an official of the Housing
Department and a legislator, a programme host
jokingly used the alleged term to tease the
legislator to express his dissatisfaction with the
fact that not all Legislative Council Members were
directly elected.  Later on, he used the correct
term “立法會議員” to refer to the legislator who
was directly elected.  The host did not insult any
person on the basis of social status.  The
complaint was unsubstantiated.

23.4.2003 CR 1 Off-side
Relationship
(越位關係)

1 The programme hosts uttered
crude expressions like “屎”
(faeces), “ 出 ” (defecate)
and “頂你” (damn you).

The hostess mentioned that while typing aimlessly
on the computer, the character “屎” came out.
The other terms under concern were then uttered
in the light-hearted dialogue.  Though a bit
unrefined, the expressions were not downright
offensive.  They were acceptable in a late-night
programme (12midnight to 1:00am) not targeting



15

Broadcast
Date

Station /
Channel

Title No. of
Complaints

Substance of Complaint Decision

children.  The complaint was unsubstantiated.

23.4.2003 CR 1 Dangerous
People
(危險㆟物)

1 The account of a homicide
case in 1964 was disturbing
and would invite imitation.

Warnings alerting listeners that the programme
contained disturbing material and was unsuitable
for children were broadcast.  The discussion of
the cause of death of a 10-year old girl was
contextually justified.  There was no detailed
depiction of the criminal act.  It was unlikely to
invite imitation.  Nothing overly disturbing or
horrifying was found.  The material was
acceptable for broadcast at late hours (11:00pm to
12midnight).  The complaint was
unsubstantiated.

7.5.2003 CR 1 News Report
(新聞報道)

1 The presenter inaccurately
reported that the driver of
KMB bus number 211 was
robbed.

News reports covering the relevant news item
from 3:00am to 7:00am accurately reported that
the driver of KMB bus number 212 was robbed.
The complaint was unsubstantiated.

15.5.2003 CR 1 Close
Encounter Of
The Political
Kind
(政事有心㆟)

2 The programme host and the
guests’ repeated appeals to
listeners to participate in a
forthcoming rally amounted
to inciting against the
Government.

Disappointed by the failure to pass a motion in the
Legislative Council requesting the Chief
Executive (CE) to resign, the programme host and
the guests remarked that people should take action
such as participating in rallies to show their
discontent.  They asked listeners to join a
forthcoming rally against the proposed national
security laws under Article 23 of the Basic Law.
However, they repeatedly emphasized that any
action taken should be peaceful, rational and legal.



16

Broadcast
Date

Station /
Channel

Title No. of
Complaints

Substance of Complaint Decision

There was no endorsement of any illegal
activities.  Their remarks were clearly
identifiable as their personal views.  The
complaints were unsubstantiated.

23.5.2003 Metro
Showbiz

Entertainment
Morning Post
(娛樂㆒早)

1 The expression “波餅”
(breast) uttered by a
programme host during his
interview with an artiste was
indecent.

In an interview, the host asked a male artiste
whether beautiful women had tried to seduce him
through body contacts (請你食 波餅咁？).
Although the expression carried mild sexual
connotation, it was mentioned only once in
passing.  The use of the expression did not
constitute indecent material and was acceptable
for broadcast in a programme not targeting
children.  The complaint was unsubstantiated.

25.4.2003 TVB Jade
(RTHK)

Equal
Opportunities
Special
(非常平等任

務)

1 The portrayal of twin
brothers suffering from
dyslexia being improperly
treated in school misled
viewers into believing that
the complainant’s school
mistreated such students.

The programme was a dramatized reconstruction
of a real case.  It depicted twin brothers with
learning difficulties improperly treated by their
classmates, the class teacher and the principal in
a primary school.  However, their identities
were not revealed.  Nothing misleading was
found.  The complaint was unsubstantiated.

8.5.2003 RTHK
Radio 1

Happy Daily
(開心日報)

1 The programme promoted
Buddhism and Buddhist
activities.

In a segment, two guest speakers introduced
community programmes and activities held to
celebrate Buddha’s Birthday.  There was no
promotion of harmful superstition and
supernatural beliefs.  The complaint was
unsubstantiated.



17

Broadcast
Date

Station /
Channel

Title No. of
Complaints

Substance of Complaint Decision

13.5.2003 RTHK
Radio 2

Crazy And
Happy
(瘋 Show 快活

㆟)

1 The references to places
where aphrodisiac could be
bought were unsuitable for
broadcast.

The programme was a light-hearted talk show.
In a segment, a host jokingly recalled that when he
was a child, he had seen hawkers selling
aphrodisiac to adults in the street.  He also
related a hearsay that it could still be bought in a
town in Mainland China.  But no exact location
was mentioned.  Nothing amounting to indecent
material was found.  The complaint was
unsubstantiated.

16.5.2003 RTHK
Radio 2

Crazy And
Happy
(瘋 Show 快活

㆟)

1 The programme hosts uttered
an expression resembling a
foul expression which was
indecent and denigrating to
women.  The programme
exerted a bad influence on
listeners.

While reading a listener’s fax on whether a
programme host should be allowed to take leave,
one host uttered “批你個頭”.  It was neither a
foul expression nor indecent.  Nothing
denigrating to any persons or groups on the basis
of gender was found.  The programme contained
some sexual innuendoes but they were mild and
acceptable for broadcast in a programme not
targeting children.  The complaint was
unsubstantiated.

13.5.2003 RTHK
Radio 2

My Heart Will
Go On
(星空奇遇鐵

達尼)

1 The programme host made
misleading and denigrating
remarks about a private
clinic.

A caller mentioned that her sick son was refused
treatment by a private practitioner who even
declined to call an ambulance on her behalf.  She
also mentioned the location and name of the
private clinic.  The host remarked that if the
allegations were true, people should not visit that
clinic.  Nothing misleading or denigrating on the
basis of social status was found.  The complaint



18

Broadcast
Date

Station /
Channel

Title No. of
Complaints

Substance of Complaint Decision

was unsubstantiated.



19

3. Complaints related to advertisements classified as unsubstantiated

Broadcast
Date

Station /
Channel

Title No. of
Complaints

Substance of Complaint Decision

6.5.2003 TVB Jade Eagle Ginseng
Pills: Marriage
(鷹牌洋蔘含

片)

1 The advertisement conveying
a wrong message of sexual
inequality was unsuitable for
broadcast in the advertising
breaks of children
programmes.

In the advertisement, a priest told the groom that
after marriage, the bride would be in charge of all
the money and the groom would do all the
housework.  In the end, the voice-over remarked
that the advertised pills would boost one’s energy.
The advertisement was presented in a comical
manner.  Nothing misleading or unsuitable for
children was found.  The complaint was
unsubstantiated.

7.5.2003 TVB Jade Vita Light
Lemon Tea
(維他 Light 檸
檬茶)

2 The portrayal of a man’s legs
intertwined with a woman’s
legs was indecent, unsuitable
for youths and contained a
bad theme.

The advertisement conveyed the message that one
must work hard to obtain results.  A scene
showed two pairs of legs under a blanket with
voice-over “想要番個，勤力 啦” (Try harder if
you want one).  The portrayal was brief and
discreet.  Nothing indecent or unsuitable for
broadcast was found.  The complaints were
unsubstantiated.

21.5.2003 TVB Jade Juon
(“咒怨”電影廣

告)

128 The advertisement was
horrifying, scary to children,
unsuitable for broadcast at
late night, and was broadcast
without prior warning.

The advertisement, which promoted a Japanese
horror film classified as Category IIB under the
Film Censorship Ordinance, had two versions.
Both versions were restricted for broadcast after
11:00pm.  One featured a woman in bed
discovering a ghost under the quilt.  The other
featured a woman in bed with a ghostly boy
standing by the bed.  The portrayals were fleeting



20

Broadcast
Date

Station /
Channel

Title No. of
Complaints

Substance of Complaint Decision

and contextually justified.  Nothing overly
horrifying was found.  The advertisement was
acceptable for broadcast at the late hours.  The
complaints were unsubstantiated.

24 &
25.5.2003

TVB Jade Anessa 2 The portrayals of nudity and
a woman lying on top of a
man contained an undesirable
theme, exerted a bad
influence on children and
were unsuitable for broadcast
during the family viewing
hours.

The advertisement featured a couple swimming in
the sea and playing on the beach.  The man
applied the advertised lotion onto the woman’s
shoulders and they embraced each other.  They
were decently clad and their movements were
within the bounds of propriety.  The presentation
was discreet.  It was unlikely that the
advertisement would exert a bad influence on
children.  The complaints were unsubstantiated.

28.5.2003 TVB Jade Clairol Herbal
Essence
Shampoo
(Clairol 草本

精華洗髮露)

1 The screaming of the nurse
frightened children.

When a nurse looking after a patient in a coma
saw the advertised shampoo, she left the room to
wash her hair and screamed with joy.  She also
screamed when a doctor startled her.  The
portrayals were comical and exaggerated.  It was
unlikely that the screaming would frighten
children.  The complaint was unsubstantiated.

1.6.2003 TVB Jade Vita Distilled
Water : Lawyer
(維他蒸餾水 :
律師)

1 The song and the portrayal
were disrespectful to the legal
profession.

The advertisement contained a song which praised
lawyers and depicted a lawyer’s remarkable
performance in the court.  It conveyed the
message that the advertised beverage was
important to everyone, including successful
professionals such as lawyers.  Nothing



21

Broadcast
Date

Station /
Channel

Title No. of
Complaints

Substance of Complaint Decision

disrespectful to lawyers was found.  The
complaint was unsubstantiated.

April &
May 2003

ATV Home
&

TVB Jade

Rejoice
Shampoo
(飄柔洗頭水)

1 The portrayal of throwing a
coin at a tortoise was an
undesirable behaviour and
inhumane, and was
unsuitable for broadcast on
television.

The advertisement opened with a man asking what
a 50-cent coin could be of use aside from throwing
it at the tortoise.  He then threw a coin into a
pond but it missed the tortoise.  No actual harm
was done to the animal.  Nothing amounting to
animal abuse was found.  The advertisement did
not endorse any undesirable behaviour.  The
complaint was unsubstantiated.

5 &
6.5.2003

ATV Home
&

TVB Jade

Nestea – Ice
Rush
(雀巢冰極檸

檬茶 )

1 The portrayal of a man
drinking in the train
compartment would invite
children’s imitation.

In the advertisement, a young man rushed into a
train compartment, took out a can of the
advertised drink from an ice box and drank it.
The advertisement was presented in an
exaggerated manner.  It did not endorse any
undesirable behaviour.  The complaint was
unsubstantiated.

24 &
27.5.2003

ATV Home
&

TVB Jade

Coke Light
(健兒檸檬可

樂)

2 The portrayal of a half-naked
woman with a pair of lemons
before her chest was indecent
and unsuitable for broadcast.

The advertisement promoting a drink with a lemon
flavour was presented in a hilarious manner with
animated effects.  In a scene, a woman ran into a
stream floating with lemons.  She was amazed to
find herself stripped to the waist with two big
lemons in front of her chest.  The advertisement
conveyed the message that the advertised drink
made one feel free.  The portrayal was brief,
discreet and justified in context.  Nothing



22

Broadcast
Date

Station /
Channel

Title No. of
Complaints

Substance of Complaint Decision

indecent was found.  The complaints were
unsubstantiated.

22.5.2003 CR 1 Manhattan
Card
(Manhattan 信

用咭)

1 The expression “搶 呀”
(robbery) in the
advertisement was unnerving.

The advertisement promoted the discount offers to
holders of the advertised credit card.  It started
with a male voice-over uttering that one could
hear people shouting on the street.  Then
different people shouted “搶 呀”.  The
expression was used to refer to people’s crave for
the discount offers.  It was unlikely that the
average listener would find it unnerving.  The
complaint was unsubstantiated.



23

4. Complaints classified as outside the remit of the Broadcasting Authority

Broadcast
Date

Station/Channel Title No. of
Complaints

Substance of Complaint

27.4.2003 ATV Home One Piece (海賊王) 1 The animation was broadcast later than its usual
broadcast time due to the overrun of a live sports
programme without prior announcement.

11.5.2003 ATV Home NBA Playoffs 2003
(NBA 季後賽)

3 The programme ended without showing the final
result of the match being broadcast, and the result was
not announced in the news programme as promised
by the programme host.

24.6.2003 ATV Home Late News (夜間新聞) 1 In a news item about a debate in the Legislative
Council, only the footage of one Legislative
Councillor questioning a Government official was
shown.

Monday - Friday ATV Home LITAO Special : Crepe Queen
(麗濤洗髮露劇場：燒餅皇后)

1 The word “濤” was mispronounced.

Monday - Friday ATV Home Light Of Million Hopes
(萬家燈火)

1 The portrayal of cousins falling in love contained a
bad theme.

Monday - Friday ATV Home Love In The City (男才女貌) 1 Some sequences of the drama were edited out.

— ATV Home Exploring Southwest China II
(西南開發之旅 II：大㆞恩情)

1 The programme ceased broadcast after 18.5.2003
without notification.



24

Broadcast
Date

Station/Channel Title No. of
Complaints

Substance of Complaint

— ATV Home Promos for Drama Series 1 The inclusion of footages of health care workers in
the promos for a costume drama was disrespectful to
the staff concerned.

— ATV Station ID 1 The graphics of the Station ID made the complainant
dizzy.

19.4.2003 TVB Jade All In Action Against SARS
(全城抗炎大行動)

1 There was a wrong character in the Chinese subtitle
of the variety show.

22.5.2003 TVB Jade Promo for “W Files”
(“衛斯理”宣傳片)

1 A character in the drama mispronounced the word
“鍥” in the expression “鍥而不捨”.

24.5.2003 TVB Jade 1:99 Concert (1:99 音樂會) 1 A singer’s act of damaging a guitar set a bad example
and was a waste of resources.

5.6.2003 TVB Jade Turn Against Adversity
(疫境自強)

1 The programme only interviewed health care workers
but not patients.

16 & 17.6.2003 TVB Jade Y2K Music Collection 2003
(翡翠音樂幹線 2003)

1 The hostess’ attire had the print of the flag of the
Japanese army.

18.6.2003 TVB Jade Fate Twisters (黑夜彩虹) 4 The portrayal of a business woman as a villain was
objectionable.  The plot was a copycat.



25

Broadcast
Date

Station/Channel Title No. of
Complaints

Substance of Complaint

Monday,
Wednesday &

Friday

TVB Jade Magical Doremi
(小魔女 DOREMI)

1 The Chinese translation of a term in the fictitious
Japanese cartoon was not accurate.

Monday - Friday TVB Jade Announcements of Upcoming
Programmes

1 The announcements of upcoming programmes at
nighttime by voice-over instead of using flipcards
caused inconvenience to the hearing impaired.

Friday TVB Pearl Third Watch III (㆔更急先鋒) 1 Different episodes of the series were not scheduled at
a regular time slot.

Saturday TVB Pearl Repeated Broadcast of Feature
Film

1 A feature film was re-run within a short period.

— TVB Jade Bright Girl’s Success
(開朗少女)

1 The announcement that the programme would not be
broadcast on 7.6.2003 was disrespectful to viewers.

— TVB Enquiry Service 1 The staff of TVB were unable to provide satisfactory
answers to enquiries.

3.5.2003 ATV Home
&

TVB Jade

“6:00 News” & “News At 6:30”
(“六點鐘新聞”及“六點半新聞

報道”)

1 Bishop Joseph Zen’s involvement with political
matters was inappropriate and his comments were
disrespectful to those Legislative Councillors who
held opposing views.

17.6.2003 ATV Home
&

TVB Jade

“6:00 News” & “News At 6:30”
(“六點鐘新聞”及“六點半新聞

報道”)

1 There were too many news items about a doctor who
died of atypical pneumonia.



26

Broadcast
Date

Station/Channel Title No. of
Complaints

Substance of Complaint

5.5.2003 Cable News 2 No Display of Rainstorm
Warning Signal

1 The Red Rainstorm Warning Signal was not shown on
screen from 7:15am to 8:00am.

11.5.2003 Cable STAR
Sports

English Premier League
(英格蘭超級聯賽)

1 The commentator criticized Liverpool in its match
versus Chelsea.

13 & 15.5.2003 Cable Sports &
News 2

Promos for “FA Cup Final”
(“英格蘭足總杯決賽”宣傳片)

12 The satirical remarks of the voice-over in the three
versions of the promos were disrespectful to the
soccer team Arsenal and its fans.

19.5.2003 Cable News 2 News (新聞報道) 1 In the news item concerning atypical pneumonia, the
manner of the student interviewees was frivolous.

— Cable TV Charge of Installation Fee 1 Hong Kong Cable Television Limited charged an
installation fee for the provision of its service.

— Cable TV Fee Discrepancy 1 The amount of monthly fee for the provision of
subscription television service was not standardized.

— Cable TV Fee Payment 1 Hong Kong Cable Television Limited charged the
complainant a late charge and a handling fee due to an
autopay transaction problem of his credit card
account.

— Cable TV Unsatisfactory Service 2 The sales technique and means of payment of Hong
Kong Cable Television Limited were unsatisfactory.

— Cable TV Cable Guide 1 There were discrepancies in the schedules published
in the Cable Guide.



27

Broadcast
Date

Station/Channel Title No. of
Complaints

Substance of Complaint

— Cable TV Service Package Renewal
Arrangements

1 The service package was renewed automatically
before the existing contract expired.

— Cable TV Unauthorized Promotional
Activities

4 The marketing staff of Hong Kong Cable Television
Limited caused disturbance to the residents of three
estates in Tai Po, Tsuen Wan and Kwun Tong
respectively by carrying out unauthorized
promotional activities.

24 & 25.6.2003 ATV Home;
TVB Jade;

Cable
News 1 & 2

News Programmes 119 The attitude of the Secretary for Security (S for S)
was arrogant; impolite; disgusting; disturbing; exerted
a bad influence on viewers, especially children; and
adversely affected the image of Hong Kong.  The S
for S’s refusal to answer Legislative Councillors’
questions was irresponsible and amounted to
dereliction of duty.  The news footage concerning
the S for S warranted a “PG” (Parental Guidance
Recommended) classification, was unsuitable for
broadcast, and should be banned.

1.4.2003 CR 1 18/F Block C (十八樓 C 座) 3 The drama which featured the characters speculating
about the possibility of Hong Kong being declared an
infected area caused social unrest.

18.4.2003 CR 1 The Rattling Kettle
(茶煲裡的查篤撐)

1 The hostess of the talk show mentioned the wrong
date of return to classes for students when she
appealed to artistes to wear masks.



28

Broadcast
Date

Station/Channel Title No. of
Complaints

Substance of Complaint

18.4.2003 CR 1 Promo for “Lavatory Wisdom”
(“洗手間大智慧”宣傳聲帶)

1 The promo wrongly mentioned the year when
Abraham Lincoln, the former US President, died.

21.4.2003 CR 2 Talk Talk 23+ (亂 廿㆔) 1 A programme host’s reference to a doctor’s view that
it was unnecessary to have a separate pair of
chopsticks for common use was objectionable.

 30.4.2003 CR 1 Promo Concerning Health Tips 1 The remarks that one should improve the ventilation
by opening the windows even when the air-
conditioning was switched on were illogical.

30.4.2003 CR 1 Tea Cup In The Storm
(風波裡的茶杯)

1 A health care worker offered her protective coat to the
programme host for testing but the programme host
did not point out that such act amounted to stealing
public property.

16.5.2003 CR 1 Tea Cup In The Storm
(風波裡的茶杯)

1 The duration of the programme was too short.

6.6.2003 CR 1 Tea Cup In The Storm
(風波裡的茶杯)

1 The programme started later than the scheduled
starting time by 15 to 20 minutes.

16.6.2003 CR 1 “Tea Cup In The Storm” &
“Close Encounter Of The
Political Kind” (“風波裡的茶

杯”及“政事有心㆟”)

1 A host of “Tea Cup In The Storm” was absent on the
date concerned and the guest speaker of “Close
Encounter Of The Political Kind” was only allowed
to speak after 7:00pm.



29

Broadcast
Date

Station/Channel Title No. of
Complaints

Substance of Complaint

Monday - Friday CR 1 “Tea Cup In The Storm” &
“Close Encounter Of The
Political Kind” (“風波裡的茶

杯”及“政事有心㆟”)

1 The complainant’s call was not put through in the
programmes.

 — CR 1 Tea Cup In The Storm
(風波裡的茶杯)

1 The various campaigns (e.g. one person, one orange)
organized by the hosts to fight against SARS wasted
resources.

9 & 12.5.2003 CR 2 Wanna Bros (兄弟做 ) 1 The content of the segment “高考生的考試願望”
(Wish of the students taking the Advanced Level
Examination) was unrelated to the Advanced Level
Examination.  CR’s complaints hotline operator was
insincere.

16.5.2003 CR 1 Good Morning Baba! Good
Morning Mama!
(爸爸早晨！媽媽早晨！)

1 The programme was boring and the hosts’ behaviour
was undesirable.

29.5.2003 CR 1 Good Morning Baba! Good
Morning Mama!
(爸爸早晨！媽媽早晨！)

2 Topics such as extra-marital affairs and love affairs
were of no educational value and unsuitable for
broadcast at the scheduled time (10:00am to
11:30am).

25.6.2003 CR 1 All programmes 1 Hosts of all programmes asked listeners to participate
in the 1st July demonstration.



30

Broadcast
Date

Station/Channel Title No. of
Complaints

Substance of Complaint

25.5.2003 TVB Jade
(RTHK)

City Forum (城市論壇) 1 The speech of a guest speaker was drowned by the
loud background noise.

6.6.2003 TVB Jade
(RTHK)

Headliner (頭條新聞) 1 The programme was meaningless and a waste of
resources.

  11.5.2003 RTHK Radio 2 Free As The Wind (講東講西) 1 The opinion that the face masks given to Hong Kong
by the Chinese Government were re-cycled ones was
objectionable.
  

25.5 &
22.6.2003

RTHK Radio 1 Friends Unlimited
(Sunday 任我行)

2 The host’s choice of songs and laughter adversely
affected listeners’ mood.

28.5.2003 RTHK Radio 1 Station Promo 1 The remark that journalists took risk when covering
news in various places, including Tai Po, misled
listeners that Tai Po was an infected SARS area.

2.6.2003 RTHK Radio 2 Morning Suite (晨光第㆒線) 3 When discussing an accident involving a guest artiste
performing in a concert, the programme host of the
talk show made groundless accusations which were
disrespectful to the female artiste giving that concert.

— RTHK Impolite Staff 1 The staff manning the hotline was impolite.



31

Broadcast
Date

Station/Channel Title No. of
Complaints

Substance of Complaint

6.5.2003 ATV Home Advertisements for “Pocool A+
Fresh Bath” & “Pocool A+
Moisture Shower”
(“寶健麗 A+清涼沐浴乳”及“寶
健麗 A+滋潤沐浴乳”廣告)

1 The female artiste’s pronunciation was imprecise.

— ATV Home Advertisement for “Chin Sum
Oral Liquid”
(“靜心口服液”廣告)

1 The voice of a young woman was annoying.

12.5.2003 TVB Jade Advertisement for “Weisen U”
(“胃仙 U”廣告)

1 The advertisement portraying a famous character
losing his fortune had an adverse effect on society.

15 & 16.5.2003 TVB Jade Advertisement for “Sisters”
(“姊妹雜誌”廣告)

2 The flashing pictures of the covers of the magazine
caused discomfort to the complainants’ eyes.

29.5.2003 TVB Jade Advertisement for “Park’n
Shop” (“百佳超級市場”廣告)

1 The imprecise pronunciation had a bad influence on
children.

10.6.2003 TVB Jade Advertisement for “New World
IDD 009” (“新世界 IDD 009”廣
告)

2 The telephone ringing sound in the advertisement was
prolonged, loud and disturbing; and misled one of the
complainants that her telephone was ringing.


