
INLAND REVENUE BOARD OF REVIEW DECISIONS 
 
 

Case No. D77/94 
 
 
 
 
Profits tax – publisher of magazine – source of advertising and sales revenue. 
 
Panel: Howard F G Hobson (chairman), Michael Choy Wah Ying and Victor Hui Chun Fui. 
 
Dates of hearing: 15 and 16 November 1994. 
Date of decision: 21 March 1995 
 
 
 The taxpayer was the publisher of certain magazines sold outside of Hong Kong 
and from which advertising income also arose.  The question for the Board to decide was 
whether or not the income of the taxpayer for the sales of the magazine and the advertising 
income thereof arose in or was derived from Hong Kong.  The facts and evidences were 
complex and cannot conveniently be summarised in this headnote.  The decisions of the 
Privy Council in Hang Seng Bank case and the TVBI case were considered and applied. 
 
 
 Held: 
 

The totality of all acts must be considered.  If that consideration does not need to a 
clear source of income, then apportionment is appropriate. 

 
Appeal partly allowed. 
 
Cases referred to: 
 

CIR v Hang Seng Bank Ltd 3 HKTC 351 
CIR v HK-TVB International Limited 3 HKTC 468 
D15/82, IRBRD, vol 2, 27 
The Federal Commissioner of Taxation v United Aircraft Corporation 2 AITR  458 
George Kent Ltd v Commissioner of Taxation (NSW) 2 AITR 370 
CIR v Wardley Investments Services (Hong Kong) Ltd 3 HKTC 703 
Smidth v Greenwood 8 TC 193 
Marson v Morton [1986] STC 467 
Nathan v Federal Commissioner of Taxation 25 CLR 183 
Rhodesian Metals Ltd v Commissioner of Taxation 11 SATC 244 
Bank of India v CIR 2 HKTC 503 
Commissioner of Taxation (New South Wales) v Hillsdon 57 CLR 36 

 
Jennifer Chan for the Commissioner of Inland Revenue. 
Jimmy Chung of Messrs Coopers & Lybrand for the taxpayer. 
 
 
Decision: 



INLAND REVENUE BOARD OF REVIEW DECISIONS 
 
 

 
 
 The Taxpayer received income from the sale of advertising space in magazines 
published by the Taxpayer for Country Q and from the sale of the magazines themselves.  
The Taxpayer also received royalties from the publisher of magazines sold in Country M.  
In relation to the year of assessment 1990/91 the Commissioner of Inland Revenue held the 
profits from those receipts to be liable under section 14 of the Inland Revenue Ordinance 
(the IRO) to profits tax and it is against his determination that the Taxpayer has appealed. 
 
 Mr Jimmy Chung represented the Taxpayer and Mrs Jennifer Chan appeared 
for the Commissioner.  Mr A was the only witness called by Mr Chung. 
 
Primary Facts 
 
 The following primary facts are taken either from the Commissioner’s 
determination or from the testimony of Mr A which we shall refer to later.  In either case we 
accept and find them as facts. 
 
1.1.1 The Taxpayer was incorporated in Hong Kong in 1977 and at all material times 

has been deriving income from advertisers who place advertisements in its 
magazines as well as from sales of the magazines themselves.  It began by 
publishing Magazine P in 1977.  It expanded its business in 1982 with the 
publication of Magazine Q and since the tax year in question it has started 
publishing Magazine R. 

 
1.1.2 At all material times the Taxpayer was the exclusive registered owner of the 

Magazine trademark and logo in Country Q and Country M being the two 
countries in which the publications the subject of this appeal circulated. 

 
1.1.3 Mr B was the originator and a shareholder and director of the Taxpayer.  By the 

time of the year in question he had disposed of his holding and ceased to be a 
director, nevertheless he is described as Editor-in-Chief in the magazines we 
are concerned with but since he resided in England during the year in question 
and no mention was made of his actual contribution we received the impression 
that the post was a sinecure.  Throughout the material time, Mr C and Ms D 
were the principal controlling shareholders and directors of the Taxpayer and 
also of Company X of Hong Kong, Company Y of Country Q and Company Z 
also of Country Q. 

 
1.1.4 Mr A joined the Taxpayer in 1990 as chief accountant but is now the financial 

controller.  He supervises the Taxpayer’s accounting functions, audits, 
taxation, legal aspects, staff employment and is involved in all contracts signed 
by the Taxpayer.  We think it is appropriate to mention at the outset that the 
representative for the Commissioner submit that Mr A was insufficiently senior 
and lacked personal knowledge of certain historical facts, consequently he was 
not in a position to give evidence.  We reject this submission and accept that 
though he was not a director or shareholder of the Taxpayer, Company X, 
Company Y or Company Z, he was adequately senior and his position was 



INLAND REVENUE BOARD OF REVIEW DECISIONS 
 
 

consonant with giving credible evidence and that he explained to our 
satisfaction how he came to learn of events which occurred before he joined the 
Taxpayer, namely as a result of litigation instituted after he joined the 
Taxpayer.  We have therefore treated him as a competent witness of events 
upon which we have made findings of fact.  We have also taken into account 
that by virtue of section 68(7) of the IRO, those provisions of the Evidence 
Ordinance relating to the admissibility of evidence do not apply to hearings of 
the Board.  Although we have treated Mr A as a competent witness, taxpayers 
should appreciate fully that if they choose, without plausible explanation, not 
to call persons who are likely to appear to the Board as having the most 
intimate knowledge of relevant events they run a serious risk of having the 
secondary evidence rejected. 

 
The Country Q Magazines 
 
1.2 In addition to the aforementioned monthly magazines the Taxpayer also 

publishes from time to time for the market in Country Q: 
 

(a) Magazine N; 
 
(b) Magazine S; and 
 
(c) Magazine T 

 
 which, with Magazine Q, are hereinafter collectively referred to as the Country 

Q Magazines. 
 
 (a) and (b) are advertising publications.  During the relevant year all of the 

above were published.  Mr C and Ms D are respectively referred to as Publisher 
and Associate Publisher in Magazine Q and Magazine T.  The magazines at (a) 
and (b) do not state who are the publishers. 

 
1.3 By an agreement (the Company X agreement) dated 17 March 1979, the 

Taxpayer appointed Company X to be its agent.  The agreement is in sweeping 
terms providing for Company X to carry on and conduct on the Taxpayer’s 
behalf all the business and objects of the Taxpayer … ‘and to make its offices 
available to the Taxpayer … and provide such management, sales, publishing, 
printing and other services in relation to the business of the Taxpayer as the 
Taxpayer may from time to time require …’ and so on.  There is provision for 
reimbursing listed expenses incurred by Company X, these include letterheads, 
stationery, publishing, printing, artwork and other matters related to the 
publishing of the Taxpayer’s publications, salaries of staff and rent.  In 
consideration Company X is to receive 15% of the gross advertising revenue of 
the Taxpayer’s publications.  Of amounts paid to Company X during the 
relevant year the Taxpayer attributed $1,908,112 to the Country Q Magazines. 

 



INLAND REVENUE BOARD OF REVIEW DECISIONS 
 
 

 The Company X agreement does not specify what the business of the Taxpayer 
is, nor is there any mention of any magazines.  Company X’s agency has no 
territorial limits. 

 
 We find as a fact for the year in question that in reality Company X did not 

conduct the Taxpayer’s affairs to the full extent of the above provisions, for 
example, the Taxpayer employed its own staff.  Neither representative 
appeared to consider that so far as this appeal was concerned anything turned 
on the discrepancy between the contractual and the actual duties of Company X 
and we have formed the same view. 

 
1.4.1 By an agreement (the Company Y agreement) dated 8 April 1983, the Taxpayer 

appointed Company Y ‘to promote the sale of advertising space in …and the 
sale by subscription of copies of Magazine Q’.  The Taxpayer agreed to pay 
Company Y a commission calculated as a percentage of the total cash value of 
all advertisements in and subscription sales of this magazine.  During the year 
in question, the Taxpayer paid Company Y $2,201,715. 

 
1.4.2 According to the Company Y agreement, Company Y had no authority ‘to 

either negotiate or enter into any contractual commitments on behalf of the 
Taxpayer …’ and had ‘no power to bind … or to contract in the name of the 
Taxpayer in any way or for any purpose’.  It also stipulated that if any third 
party expressed an interest in advertising in or subscribing to Magazine Q 
Company Y would communicate such interest to the Taxpayer to enable the 
Taxpayer to negotiate for the advertising and/or a subscription.  Though the 
Company Y agreement only refers to Magazine Q we find as a fact that 
Company Y handled the other Country Q Magazines in the same fashion. 

 
1.4.3 In some instances Company Y filled out its own sales document entitled 

‘advertising contract’ the fee being based on a ‘rate card’.  Rate cards were 
prepared by the Taxpayer in Hong Kong, after taking into account Company 
Y’s views, for use in Country Q by Company Y over the following twelve 
months and were also made available by Company Y to advertisers in Country 
Q.  They were referred to in the advertising contract thus ‘this order is 
non-cancellable and placed subject to the terms, conditions and notes published 
in the current rate card.’  The advertising contract was then signed in Country Q 
first by Company Y and then by the client or the client’s advertising agent.  In 
other cases the client – or more probably the client’s own advertising agent – 
sent to Company Y his own order form – made up according to the rate card, 
past practice or after telephone conversations with Company Y or a 
combination of one or more.  The sample document, entitled ‘Insertion Order’, 
produced to us as an example of this method was on an advertising agent’s own 
printed form addressed to Company Y and contains no mention of the 
Taxpayer.  In either case the document, (which also specified the size and place 
of the advertisement and the particular issue in which it was to appear) made up 
in several carbon copies or ‘ply’ each showing the fee, was signed by the client 
or advertising agent and signed by a responsible member of Company Y’s staff.  
The signature of Mr E, who was the general manager of Company Y, appear on 



INLAND REVENUE BOARD OF REVIEW DECISIONS 
 
 

the sample insertion orders produced to us.  The sample advertising contracts 
contained space for signatures alongside or above the following inscriptions – 
‘Client’s Signature & Company Chop’, ‘Ad. Executive’s name & signature … 
For and on behalf of Company Y’ ‘Accepted by … For and on behalf of the 
Taxpayer.’  On the face of it therefore this document is ambiguous because it is 
unclear whether it becomes binding only when signed both for Company Y and 
for the Taxpayer or whether the signature per pro Company Y would suffice.  
One of the two samples was singed for Company Y by Mr F (described in 
Magazine Q as advertising manager) and the other was signed for Company Y 
by Mr G.  One copy was sent to the client, or his agent, another was for 
Company Y and third and fourth copies were sent, along with film for the 
advertisement pictures, to the Taxpayer in Hong Kong where Ms D checked 
that they were in line with the policy directions of the Taxpayer.  ‘Policy 
directions’ mainly meant ensuring the charge conformed to the rate card.  In the 
case of the advertising contracts Ms D then initialled above the inscription 
‘accepted for and on behalf of the Taxpayer’.  Despite the quoted words Mr A’s 
evidence was that Ms D’s signature was for internal edification and had no 
bearing on the contractual engagement to the client.  Sometimes, Mr A said, the 
magazines were printed before Ms D had signed the Taxpayer’s copy of the 
advertising contract, in other words Ms D’s initialling was not looked upon as 
critical to the commitment. 

 
1.4.4 Pausing here it should be appreciated that the advertiser was not billed until the 

magazine was published with the requisite advertisement.  Mr A said that the 
advertising contract or insertion order constituted a commitment by Company 
Y on behalf of the Taxpayer as soon as a signed copy of the document had been 
exchanged between the client or his agent and Company Y.  One of the two 
copies, which in the case of Company Y’s own advertising contract was 
marked ‘account copy’, received by the Taxpayer was passed to its accounts 
department where Mr A would see it and if the charge seemed too low he 
would ask Ms D to explain or find out the reason from Company Y.  Mr A went 
on to say that even if it was too low the Taxpayer would publish regardless but 
might require Company Y to penalize the salesman who had agreed to the 
charge if he could give no acceptable reason, such as the promise of repeat 
orders, for the under charge.  The account copy was used for preparing the 
Taxpayer’s invoices which were expressed in the currency of Country Q and 
sent to the client in Country Q who then made payment to Company Y which in 
turn paid the total of the amounts received into the Taxpayer’s own bank 
account in Country Q.  The other copy was returned by the Taxpayer to 
Company Y. 

 
1.4.5 When Mr A was asked if the Taxpayer had ever sued in Country Q to recover 

unpaid advertising charges, he replied in the affirmative but later said suits 
were brought in the name of Company Y not in the Taxpayer’s name.  We 
received the impression and accept that the actions were successful.  We would 
be tempted to infer from this that Company Y was treated by the Courts in 
Country Q as the principal with regard to the advertising commitments but for 
the following three imponderables.  First, we do not know if the actions to 



INLAND REVENUE BOARD OF REVIEW DECISIONS 
 
 

which Mr A referred were based on commitments on forms similar to the 
insertion orders if however they were then since these forms contain no 
reference to the Taxpayer it is understandable that Company Y would bring the 
action in its own name, secondly we do not know if the rules of the Courts in 
Country Q (unlike Hong Kong’s) permit an agent to sue in his own name and 
thirdly we do not know whether the defendants resisted the actions, in which 
case it is possible that first two matters may have been tested, or simply paid up 
at the sight of the writ, in which case neither issue would be raised. 

 
 Despite these imponderables we believe there is sufficient evidence to support 

the following findings of fact: 
 

(a) In so far as the insertion orders were concerned at the moment that they 
were returned to the advertiser or its agent with the signature of Mr E (or 
some other responsible employee of Company Y) on it Company Y was 
entering into the commitment as agent for a principal who though not 
disclosed in the form must have been understood by the advertiser or its 
agent to be the publisher, that is the Taxpayer, of the magazine 
concerned. 

 
(b) As regards the advertising contracts Company Y acted as agent for a 

disclosed principal, namely the Taxpayer, and that notwithstanding the 
absence of any signature per pro the Taxpayer, the advertiser or its agent 
on receiving the form would assume that Company Y was entitled to 
commit the Taxpayer and his belief would be confirmed when he saw the 
advertisement and received the Taxpayer’s bill which required payment 
to be made to Company Y. 

 
 By 1990/91, the assessment year in question, Magazine Q had been appearing 

monthly for about eight years.  We think it is therefore reasonable to suppose 
that whatever misgivings may have lain in the minds of advertisers in the early 
days of publication on receiving advertising contracts which did not contain 
any signature against the name of the publisher these misgivings would have 
disappeared by 1990 at least for established advertisers. 

 
1.4.6 Company Y had a general manager, five salesmen, a circulation assistant, two 

accountants and two administration staff. 
 
1.4.7 The rates for subscriptions, volume discounts, promotions based on charity 

drives etc were laid down by the Taxpayer after discussion with Company Y 
whose views were most important because Company Y alone monitors and 
assesses the market in Country Q and business trends and current discount 
levels offered to advertising agencies. 

 
1.4.8 Subscription advertisements, samples of which were produced to us, contained 

in the Country Q Magazines direct potential subscribes to send the subscription 
‘cut-out’ to Magazine Q giving the address of Company Y.  The acceptance of 
such subscription orders would be in breach of the strict wording of the 



INLAND REVENUE BOARD OF REVIEW DECISIONS 
 
 

prohibition referred to at clause 1.4.2 above.  We accept Mr A’s evidence that 
in practice that is precisely what happened which is to say that Company Y 
simply included the subscriber in its circulation list with effect from the next 
issue without any prior approval from the Taxpayer.  Mr A said and we accept, 
that the Taxpayer was not concerned as to who the subscribers were as that was 
Company Y’s job: the Taxpayer’s only interest was how many subscribers 
there were.  The money from subscription sales was paid to Company Y who 
accounted for it to the Taxpayer. 

 
1.4.9 The prohibition in the Company Y agreement notwithstanding, we find as a 

fact for the year in question that in reality the staff of Company Y did commit 
the Taxpayer with respect to the sale of advertising space and subscriptions and 
did so without prior clearance from the Taxpayer.  This finding is based on the 
evidence of Mr A who was cross-examined by Mrs Chan in the hope 
(unsuccessful as it happens) of convincing us that no commitments were made 
by Company Y in Country Q without prior approval by the Taxpayer in Hong 
Kong.  It is also a finding which is based on a practice which was not 
authorized in writing by the parties and therefore breached a clause of the 
agreement which states that the agreement cannot be varied except by an 
instrument in writing.  Mr A gave evidence to the effect that Company Y was 
controlled by Mr C and Ms D, and as they also controlled the Taxpayer we 
consider that these contractual breaches would have had no practical 
consequence. 

 
1.5.1 By an agreement (the Company Z agreement) dated 8 April 1983, the Taxpayer 

appointed Company Z to supply the services therein particularized for use in 
the publication of Magazine Q.  The services amounted to supplying editorial 
materials, features articles, illustrations and cover designs, photographic 
materials, the composition and the film positives, illustrations, cover designs, 
layouts and production services etc.  The agreement stated that the Taxpayer 
had the sole right to determine the form, style and contents of the materials and 
services to be provided by Company Z and it had the discretion to accept, 
reject, amend or alter such part or parts of the materials or services as the 
Taxpayer deemed fit.  For the materials supplied and services rendered by 
Company Z, the Taxpayer agreed to pay Company Z a fee. During the year of 
assessment 1990/91, the Taxpayer paid Company Z $1,240,000 which was 
included as ‘management fees’ in the Taxpayer’s detailed profit and loss 
account. 

 
 Like the Company Y agreement, the Company Z agreement refers only to 

Magazine Q, but again we find as a fact that Company Z performed services for 
the other Country Q Magazines. 

 
1.5.2 Company Z employed Ms I, who had worked for the Taxpayer in Hong Kong 

before being posted to Country Q and is described in the magazines as ‘Bureau 
Chief’.  At the material time she and her three assistants arranged and edited the 
non-advertising contents of the Country Q Magazines, commissioned pictures, 
and attended functions on behalf of the magazines.  She and her assistants 



INLAND REVENUE BOARD OF REVIEW DECISIONS 
 
 

conducted interviews, wrote up articles etc. finalized the editorials of every 
issue and ensured observance of censorship and legal requirements.  Company 
Z also had to administrative staff. 

 
1.5.3 When the editorial content was ready Company Z sent it, together with 

pictures, to the Taxpayer in Hong Kong which passed them along to the 
sub-contractors.  The latter passed their proofs to the Taxpayer who sent them 
on to Ms I’s team for approval.  They then approved them (presumably 
amended if need be) and sent them back to the Taxpayer which returned them 
to the printers. 

 
1.6.1 Company Y collected the advertising material from the advertiser – clients or 

agents – and sent them to the Taxpayer in Hong Kong who passed them on to 
the sub-contractors.  The reason for using Hong Kong sub-contractors for 
production was that coupled with Magazine P and its related publications 
volume discounts could be achieved. 

 
1.6.2 When the copies were printed they were shipped by an independent forwarder 

to the distributor in Country Q, Company W, who arranged their distribution 
within Country Q to subscribers, hotels, newstands and other outlets based on 
instructions from Company Y.  The Taxpayer initially billed the distributor for 
the total discounted price of the number of magazines sent to him, less a 
percentage which from experience the Taxpayer believed might remain unsold 
after an appropriate period (for example 2 months for Magazine Q but much 
longer for the advertising publications).  At the end of about three months for 
the periodicals each issue was treated as ‘closed’ and the distributor returned 
the unsold copies to Company Y who returned them to the Taxpayer at which 
point the distributor was sent a cheque if the number of sold copies fell short of 
the original number in the initial bill or billed for any excess sales.  The practice 
was the same for the annual or one-off publications though the period elapsed 
till closure was a lot longer. 

 
1.7 The production of the Country Q Magazines was carried out in Hong Kong by 

three different outside sub-contractors.  We understand and use the expression 
‘production’ to include the requisite typesetting, art work, colour separation, 
printing and binding for each issue.  The total of the production costs of the 
Country Q Magazines for the relevant year was $2,376,528.  The 
advertisements and most of the editorial content were received from Company 
Y and Company Z though some editorial content, such as features and finance 
articles, pictures, illustrations was obtained by the Taxpayer itself from 
freelance sources.  The costs of this freelance contribution (as opposed to the 
management fees referred to at 1.5.1) attributed to the Country Q Magazines 
for the relevant year amounted to $90,526.  Mr A said most of these 
contributors were located outside Hong Kong.  Correspondence between the 
Taxpayer’s tax representative and the Revenue suggests that these freelance 
articles were fed through by the Taxpayer to Company Z.  This point was not 
touched upon in Mr A’s testimony, however we think it is permissible to 
suppose that the Taxpayer would be more inclined to be guided by Ms I’s feel 



INLAND REVENUE BOARD OF REVIEW DECISIONS 
 
 

for topics that have local appeal than to unilaterally include any article thereby 
risking offending local susceptibilities.  Accordingly though we accept that 
inevitably the Taxpayer had the final say, on the whole Company Z acted as the 
complier of the editorial content of the Country Q Magazines. 

 
1.8 The total distribution costs of the Country Q Magazines was $446,425 which 

included the costs of transportation from the printers in Hong Kong to 
sea/air-terminals for despatch by air or sea to Country Q and the cost of 
distribution in Country Q. 

 
1.9 The total production, editorial, and distribution costs attributed by the 

Taxpayer to the Country Q Magazines was $2,913,479.  Other than the 
distribution cost of $306,970 which was attributed to Country Q, the balance, 
being $2,606,509, was incurred in Hong Kong. 

 
1.10 Though Company Y and Company Z shared the same address and though they 

only acted for the Taxpayer’s Country Q publications not for third parties, we 
do not believe that anything significant to this appeal can be inferred from that 
information and we find as a fact that at all material times Company Y and 
Company Z were active commercial entities with their own respective staff, not 
merely passive representatives of the Taxpayer.  The actual role of Company X 
is less clear but we do not believe that any special finding of fact is necessary 
with respect to Company X. 

 
The Country M Royalties 
 
2.1 The royalties regarding Magazine M stem from an agreement (the licence 

agreement) dated 16 August 1989 between the Taxpayer as licensor and 
Company V as licensee.  After reciting that the licensor owns the trademark 
and the licensee’s wish to publish ‘the Country M Edition of the Magazine” for 
distribution in Country M and Country L and defining certain expressions, 
there is set out the grant of (a) an exclusive licence to employ the trademark in 
the County M edition; (b) an exclusive licence to publish any editorial or 
graphic material provided by the licensor pursuant to clause 18.1 and (c) a 
non-exclusive licence to employ the trademark in connection with the 
advertising and publicizing of the Country M edition, all for a period of five 
years from the publication of the first issue of the Country M edition, with an 
option to renew for a further five years.  In return the licensee is required to pay 
the licensor a minimum royalty of $40,000 in the currency of Country M per 
year plus certain percentages based upon a rising scale of revenue. 

 
2.2 The licence agreement contains a number of provisions which entitle the 

Taxpayer to monitor each Country M edition before it is published.  Mr A said 
this was to ensure that no aspect was detrimental to the Taxpayer’s interests. 

 
2.3 At all material times the licensee of Magazine M had its own editorial, 

marketing and sales staff.  If called upon, the Taxpayer supplied the licensee 



INLAND REVENUE BOARD OF REVIEW DECISIONS 
 
 

with feature articles of an international flavour for which the Taxpayer charged 
the licensee separately as that service was not covered by the licence fee. 

 
2.4 Save for the licence agreement the Taxpayer and Company V were unrelated. 
 
2.5 In the year in question the royalty payments amounted to $297,089. 
 
3. The following is further evidence extracted from the testimony of Mr A. 
 
3.1 It was his understanding that the reason for using two companies in Country Q 

namely Company Y and Company Z was that there were two different kinds of 
functions in producing Magazine Q one being the marketing and sales of 
advertising space plus the sale of the magazines themselves, the other being the 
provision of editorial content.  These two principal functions command 
different rates of remuneration and different approaches.  He remarked that 
Company Y’s remuneration is performance – related unlike Company Z’s 
which is a service fee for its editorial work. 

 
3.2 About 20-25% of articles appearing in Magazine M, Magazine R, Magazine Q 

and Magazine P are common and the format of certain parts of each issue was 
standard. 

 
3.3 Mr A referred to Magazine Q for August 1990 which was published as a 

commemorative issue of Country Q’s Independence Anniversary.  That 
required special input by Company Z involving interviews with Mr H and other 
persons concerned in Country Q’s independence.  Special, one-off, issues 
occur about once or twice each year.  ‘Country Q’s days of Old’ was brought 
out as a special issue. 

 
3.4 Company Y engaged outside parties to do demographic research to determine 

the type of readership Magazine Q attracted and extracts from their reports 
were made available to advertising agents. 

 
3.5 The Taxpayer did not pay tax in Country Q. 
 
Additional Findings of Fact 
 
4.1 On the evidence adduced before us which included copies of the Country Q 

Magazines themselves, there can be no doubt and we so find that solicitation of 
sales of advertising space therein and promotion of and demographic research 
for the magazines and solicitation of sales of the magazines themselves and 
their distribution and circulation were all conducted exclusively in Country Q.  
We allow that there was a possibility of enquiries from potential 
advertisements coming through any of the magazines’ advertisement 
representatives outside Country Q who were listed in the information panels at 
the beginning of Magazine Q, however as no evidence was forthcoming on this 
point nor any questions raised we believe this possibility is not a worthwhile 
consideration and in any event it is likely they would address Company Y who 



INLAND REVENUE BOARD OF REVIEW DECISIONS 
 
 

is described in Magazine Q as ‘Advertising and Circulation Representative’.  
We infer and conclude from the foregoing that almost the entire readership 
resided in Country Q.  Whereas we accept that the Taxpayer introduced 
between 20-25% of the editorial content of Magazine Q from freelance sources 
which were also used in other magazines under the Taxpayer’s own 
imprimatur, we heard no evidence to suggest that the Taxpayer by its own 
efforts produced any of the contents of ‘Magazine N’, or ‘Magazine S’.  The 
information panel to the latter states that it is designed by Company U of Hong 
Kong which Mr A said was ‘a group company’, that company is not referred to 
in any of the other Country Q Magazines.  As Company U was not a subsidiary 
of the Taxpayer we believe Mr A meant that it had shareholders similar to the 
Taxpayer.  As there was no further evidence given regarding Company U nor 
any questions raised by Mrs Chan we consider it is reasonable to give little 
weight to the above reference. 

 
4.2 The information panel at the beginning of Magazine N, which deals 

exclusively with restaurants in Country Q, shows that guide was compiled by 
the editors of Magazine Q, which we accept is Company Z personified by Ms I 
and her team in Country Q who procured food reviewers to visit restaurants in 
Country Q anonymously and write reports for inclusion in the guide. 

 
4.3 All of the advertisers in Magazine S copy produced to us were based in 

Country Q.  The advertisers in Magazine T and Magazine Q though not entirely 
based in Country Q the latter comprised an overwhelming majority. 

 
4.4 Although the information panel to Magazine T 1991 begins by naming the 

Editor-in-Chief and 12 other positions all of whom resided in Hong Kong in 
fact, according to Mr A, the first five named persons (all having the word 
‘editor’ in their published titles) did not have anything to do with that 
publication.  Mr A said they were included because they were well known 
through their work for Magazine P and felt to provide prestige.  We accept this 
evidence which has a bearing on our rejection of Mrs Chan’s contention that as 
the reference to editors in the information panels does not include Ms I or 
Company Z, Mr A’s evidence should not be accepted.  However Company Z is 
described as Country Q Bureau and Ms I is described as Bureau Chief.  We 
believe that these panels contain elements of hyperbole and 
self-aggrandizement, which comes as no surprise since those attributes can be 
expected to loom large in the advertising world. 

 
4.5 We find as a fact that both the advertising contracts and the subscription 

contracts were entered into in Country Q by Company Y as agent for the 
Taxpayer. 

 
The Case Regarding the Country Q Magazines 
 
5.1.1 In the course of her submissions Mrs Chan referred to the following cases: 
 
  CIR v Hang Seng Bank Ltd 3 HKTC 351; 



INLAND REVENUE BOARD OF REVIEW DECISIONS 
 
 

 
  CIR v HK-TVB International Limited 3 HKTC 468; 
 
  D15/82, IRBRD, vol 2, 27; 
 
  The Federal Commissioner of Taxation v United Aircraft Corporation 
     2 AITR 458; 
 
  George Kent Ltd v Commissioner of Taxation (NSW) 2 AITR 370; and 
 
  CIR v Wardley Investments Services (Hong Kong) Ltd 3 HKTC 703 
 
5.1.2 The following passage from the judgment delivered in Lord Bridge in the Hang 

Seng Bank case (page 359) should be mentioned at this juncture: 
 

‘Their Lordships were referred in the course of the 
argument to many authorities on different taxing statutes 
in different common law jurisdictions raising a variety of 
questions as to the geographical source to which income 
or profits should be ascribed.  But the question whether 
the gross profit resulting from a particular transaction 
arose in or derived from one place or another is always in 
the last analysis a question of fact depending on the 
nature of the transaction.  It is impossible to lay down 
precise rules of law by which the answer to that question 
is to be determined.  The broad guiding principle, attested 
by many authorities, is that one looks to see what the 
taxpayer has done to earn the profit in question.  If he has 
rendered a service or engaged in an activity such as the 
manufacture of goods, the profit will have arisen or 
derived from the place where the service was rendered or 
the profit making activity carried on.  But if the profit was 
earned by the exploitation of property assets as by letting 
property, lending money or dealing in commodities or 
securities by buying and reselling at a profit, the profit 
will have arisen in or derived from the place where the 
property was let, the money was lent or the contracts of 
purchase and sale were effected.  There may, of course, be 
cases where the gross profits deriving from an individual 
transaction will have arisen in or derived from different 
places.  Thus, for example, goods sold outside Hong Kong 
may have been subject to manufacturing and finishing 
processes which took place partly in Hong Kong and 
partly overseas.  In such a case the absence of a specific 
provision for apportionment in the Ordinance would not 
obviate the necessity to apportion the gross profit on sale 
as having arisen partly in Hong Kong and partly outside 
Hong Kong.’ 



INLAND REVENUE BOARD OF REVIEW DECISIONS 
 
 

 
5.1.3 It is quite clear therefore that the questions to which we must find the answers 

are – ‘What were the operations which produced the relevant profits and where 
did those operations take place’ (the operations test).  Atkin LJ in 1921 put it 
slightly differently – ‘… where do the operations take place from which the 
profits in substance arise’ (our emphasis), (Smidth v Greenwood 8 TC 193). 

 
5.1.4 Mr Jimmy Chung, took the line that the profits from the sale of advertising 

space and the Country Q Magazines were attributable to operations: 
 

(a) in Country Q, namely promotion, advertising, editorial content, 
circulation and distribution; and 

 
(b) in Hong Kong, namely typesetting, colour separation and printing, which 

were done by sub-contractors, and collection of some freelance articles. 
 

5.1.5 Mr Chung then turned to the Revenue’s Departmental Interpretation and 
Practice Notes No 21 (Note 21) concerning locality of profits which was issued 
in November 1992 following the Privy Council decisions in the Hang Seng 
Bank and TVBI cases.  That note after reiterating the operations test contains 
the following passages: 
 
‘(c) The distinction between Hong Kong profits and offshore profits is made 

by reference to gross profits arising from individual transactions. 
 
(d) In certain situations, where gross profits from an individual transaction 

arise in different places, they can be apportioned as arising partly in and 
partly outside Hong Kong. 

 
(e) The place where day to day investment decisions are taken does not 

generally determine the locality of profits. 
 
(f) The absence of an overseas permanent establishment of a Hong Kong 

business does not, of itself, mean that all of the profits of that business 
arise in or are derived from Hong Kong.’ 

 
 Note 21 then expresses the Revenue’s view with regard to the location of 

profits first from commodities trading and then from manufacturing and finally 
it deals with the location of profit from rental and sale of real estate, of listed 
shares and of non-Hong Kong unlisted securities and from service fee income. 

 
 Paragraph 17 of the Note deals further with (d) above namely that there are 

certain situations in which the apportionment of chargeable profits is 
permissible and that, unless compelling circumstances dictate otherwise, where 
apportionment is appropriate this will be on a 50:50 basis: the Note says the 
Revenue does not consider apportionment will have a wide application.  It 
points out that claims to general expenses will need to be scaled down in the 



INLAND REVENUE BOARD OF REVIEW DECISIONS 
 
 

ratio that off-shore profits bear to total profits.  This is in line with rule 2A(1) of 
the Inland Revenue Rules viz: 

 
‘2A.(1) No deduction shall be allowed for any outgoing or expense 
incurred in the production of profits not arising in or derived from the Colony, 
but where any outgoing or expense was incurred partly in the production of 
profits arising in or derived from within the Colony and partly in the 
production of profits arising or derived from outside the Colony, then, for the 
purpose of ascertaining the extent to which such outgoing or expense is 
deductible under section 16 of the Ordinance, an apportionment thereof shall 
be made on such basis as is most appropriate to the activities of the trade, 
profession or business concerned.’ 

 
 [Of this rule Lord Bridge in his Hang Seng Bank decision (page 359) said ‘it 

cannot, of course, determine the construction of the section, but it seems to 
their Lordships that the rule maker’s assumption as to how the section [14] 
should be construed is correct …’] 

 
5.1.6 Mr Chung’s contention amounts to this, there are two distinct sets of 

operations, one of which takes place in Country Q the other in Hong Kong 
which is just the sort of situation that paragraph 17 addresses.  At the hearing 
we were told by Mr Chung that the Taxpayer was willing to adopt the 50:50 
basis although in fact the tax computation which the Taxpayer has submitted in 
November 1991, a year before Note 21 was issued, adopted a different ratio, 
namely Country Q expenses: total expenses. 

 
5.1.7 Mrs Chan rested some of her counter-arguments (as did the Commissioner) on 

doubting the activities claimed to be carried out by Company Y and Company 
Z, for example she said there was insufficient evidence to show that all 
customers were solicited through the sole efforts of Company Y in Country Q.  
However in the light of Mr A’s evidence and our findings of fact those 
arguments are no longer tenable.  In particular we have accepted that all the 
advertising contracts were solicited, negotiated and, the Company Y as agent 
for the Taxpayer, where they became binding according to the laws of that 
territory and that the demographic research which assisted solicitation was also 
carried out exclusively in Country Q.  We have also accepted that payment 
depends upon actual publication and that payment was made in Country Q and 
in its currency and the magazines were distributed for all practical purposes 
exclusively in Country Q which was also the place where the solicitation of 
sales exclusively took place.  Mrs Chan pointed out and we accept that the 
tangible products, namely the magazines themselves, were put together in 
Hong Kong by sub-contractors pursuant to orders from the Taxpayer. 

 
5.1.8 The Commissioner’s determination includes the following passage.  ‘I cannot 

accept the above argument [that the source of advertising and sales revenue 
was Country Q] because the Taxpayer did not earn the income in question of 
carrying on a business of advertising agents or distribution agents.  The 
business of the Taxpayer is publishing and the profit making activity of such 



INLAND REVENUE BOARD OF REVIEW DECISIONS 
 
 

business is the publishing operation which is done in Hong Kong.’  This 
analysis of ‘publishing’ virtually reduces it to ‘printing’ which was not done by 
the Taxpayer.  Dictionary definitions of ‘publishing’ presuppose the act of 
making generally known to the public, putting into circulation.  If importance 
should be attached to that word then we would have to say that so far as the 
Country Q Magazines were concerned they were published in Country Q, not 
in Hong Kong.  For our part we are inclined to the view that the ‘business of 
publishing’ so far as the Taxpayer and the Country Q Magazines are 
concerned, embraced appointing dedicated agents (Company Y) to sell 
advertising space and copies, appointing exclusive agents (Company Z) to put 
together feature articles, procuring, through sub-contractors, typesetting, 
colour separation and printing in Hong Kong, arranging the dispatch of the 
magazines to Country Q and procuring their distribution there (by Company 
W). 

 
5.1.9 Regarding the profits from the sale of copies Mrs Chan, adopting the line taken 

by the Commissioner, sought to draw an analogy with the facts in D15/82, 
IRBRD, vol 2, 27.  There the taxpayer company in Hong Kong, through a 
Macau firm owned by the proprietor of the taxpayer company purchased denim 
cloth, manufactured in Macau, to meet orders placed with the taxpayer 
company in Hong Kong by a US corporation, through the latter’s Hong Kong 
subsidiary.  The order contracts, governed by Macau law, were signed in Hong 
Kong and payment was made to the taxpayer in Hong Kong dollars in Hong 
Kong.  However the finished goods were inspected in Macau by the taxpayer 
company and the US corporation and delivery took place into a godown in 
Macau located by the taxpayer and acceptable to the US corporation.  The latter 
then arranged the processing in Macau of the denim into jeans.  The Board 
asked itself ‘where did the operations take place from which the profits in 
substance arose?’  The Board’s answer was Macau, remarking ‘it was the 
profit-producing activities in Macau that were the dominant factors and more 
truly essential to the gaining of profits than the place where the contract was 
executed or where documentations for payment were processed’ (our 
emphasis).  Mrs Chan then urged that the real and basic cause of the accrual of 
the profit from copy sales was the production of the magazines in Hong Kong 
and since the Taxpayer did not itself arrange distribution the fact that that 
operation took place in Country Q is irrelevant when considering the source of 
the profits from the sale of the magazines, comparing that operation to the 
shipment of goods in the case of an exporter – ‘profit does not arise in the place 
where the customers receive the goods.’  We note that this submission is in line 
with paragraph 10 et seq of Note 21 which formulate the proposition that where 
goods are manufactured in Hong Kong the profits arising from the sale of such 
goods will be fully taxable because the profit making activity is the 
manufacturing operation carried out in Hong Kong.  The note goes on to say 
that in cases where the Hong Kong company manufactures partly in Hong 
Kong and partly outside, say in China, then that part of the profits which relates 
to the manufacture in China will not be regarded as arising in Hong Kong.  If 
the Hong Kong party actively contributes materials and supervision to the 
China party then a 50:50 apportionment is appropriate. 



INLAND REVENUE BOARD OF REVIEW DECISIONS 
 
 

 
5.1.10 In the case before us the Country Q Magazines were not ‘manufactured’ by the 

Taxpayer but by sub-contractors (any profits the latter made should of course 
be subject to Hong Kong tax).  We think this distinction is sufficient to spoil the 
suggested analogy with manufacturing as described above.  A closer analogy 
might be if say a garment were partly manufactured in Country Q and sent for 
finishing in Hong Kong to sell to customers in Country Q.  This would be in 
line with the apportionment referred to above. 

 
 Lord Bridge makes it clear in his Hang Seng Bank decision (page 355) that 

section 14 presupposes that the profits of a business carried on in Hong Kong 
may accrue from different sources, some located in Hong Kong others 
overseas.  However Lord Templeman in TVBI (page 480) gave the following 
qualification ‘in the view of their Lordships it can only be in rare cases that a 
taxpayer with a principal place of business in Hong Kong can earn profits 
which are not chargeable to profits tax under section 14’ (he then goes on to 
mention the Mehta, the Hong Kong and Whampoa and the Hang Seng Bank 
cases) but he rejected the assertion of Godfrey J that ‘the time has come to 
make it clear that it is only where a taxpayer has established the existence of a 
profit-generating operation carried on by him outside Hong Kong that he can 
hope to escape the charge to profits tax’ as going too far.  ‘It is clear from the 
Hang Seng Bank case that in appropriate circumstances a company carrying 
on business in Hong Kong can earn profits which do not arise in or derive from 
the colony, notwithstanding the fact that those profits are not attributable to an 
independent overseas branch.’ (our emphasis).  We note that the word ‘branch’ 
is used whereas Note 21 or (f) refers to ‘an overseas permanent establishment’ 
suggesting that the Revenue delibertly avoided using ‘branch’ because other 
probabilities might meet the concept behind Note 21, such as carrying on 
business abroad through the medium of duly appointed long term agents with 
whom the taxpayer is closely related. 

 
5.1.11 Lord Jauncey, who delivered the decision of the Council in TVBI, after 

reiterating Lord Bridge’s guiding principle, viz ‘one looks to see what the 
taxpayer has done to earn the profit in question and where he has done it’, went 
on (at page 477) as follows: 

 
‘It is clear that the first question to be determined in this appeal is what 
were the transactions which produced the profit to TVBI.  Those 
transactions were two-fold, namely, the acquisition of the exclusive 
rights of granting sub-licences together with the relevant films and the 
grant of those sub-licences together with provision of the film by 
contracts with individual customers.  Mr Kentridge, for the 
Commissioner, referred to seven factors which, he submitted, 
demonstrated that TVBI’s business and its profits were carried on in and 
were derived from Hong Kong.  These factors were: 
 
(1) Its organisation which acquired the films and the exclusive 

overseas rights therein was in Hong Kong; 



INLAND REVENUE BOARD OF REVIEW DECISIONS 
 
 

 
(2) Its sales organisation was in Hong Kong; 
 
(3) The representatives who were sent abroad were part of the Hong 

Kong sales organisation; 
 
(4) The sub-licences were drawn up in Hong Kong, according to 

Hong Kong law, and were dispatched from Hong Kong; 
 
(5) The films were either delivered in or dispatched from Hong Kong; 
 
(6) The films at the expiry of the sub-licence period had to be returned 

to Hong Kong or were destroyed; and 
 
(7) Payments from the grant of sub-licences were received in Hong 

Kong.’ 
 
5.1.12 Although Lord Jauncey did not specifically adopt the seven factors approach 

submitted by Mr Kentridge we think it is reasonable to assume the Board of the 
Privy Council did not consider that approach to be unsuitable.  We therefore 
propose to go through them with respect to the facts as found by us. 

 
(1) The Taxpayer’s organisation was in Hong Kong, but if the agency 

activities of Company Y are an acceptable extension of the organization 
then so far as the Country Q Magazines were concerned the organisation 
existed in two territories. 

 
(2) The Taxpayer’s sales organisation was in Country Q, not in Hong Kong. 
 
(3) No representatives needed to be sent from Hong Kong because Company 

Y represented it in Country Q. 
 
(4) The Company Y agreement appears to have been drawn up by Country Q 

lawyers.  Though quite possibly it was signed by Company Y in Country 
Q and then by the Taxpayer in Hong Kong there is no clear evidence as 
to where it was signed. 

 
(5) The finished magazines were dispatched from Hong Kong. 
 
(6) Unsold magazines were returned to Hong Kong.  It is possible the 

Taxpayer required this before it would settle its account with the 
distributor, but we do not know. 

 
(7) Payments for advertising and for copy sales were made into the 

Taxpayer’s account in Country Q. 
 
 It will therefore be seen that unlike the facts in TVBI there is no purchase and 

sale activity in Hong Kong. 



INLAND REVENUE BOARD OF REVIEW DECISIONS 
 
 

 
 Neither the Commissioner’s representative nor the Taxpayer’s representative 

though that the TVBI case was particularly relevant to the matter of the 
Country Q profits from the Country Q Magazines and we agree that the facts 
are very largely dissimilar.  However ‘the purpose of authority is to find 
principle not seek analogies on the facts’ (per Sir Nicholas Browne-Wilkinson 
in Marson v Morton [1986] STC 467 at page 470). 

 
5.1.13 The application of Lord Bridge’s guiding principles to the facts as we have 

found them is not as straightforward as it was to the facts in the Hang Seng case 
where once it was decided that the material issue was the place of buying and 
selling and not where the decision were made it was clear that the Board’s 
decision in Chunilal B Mehta should be followed. 

 
 If there is no single action – for example manufacturing, or two fold actions – 

such as buying and selling, which leads to an obvious answer then it may be 
said that the guiding principle gives rise to other questions.  These 
supplementary questions might in such cases be, ‘What was the dominant act?’ 
or ‘What was the culminating act?’ or ‘Which of the acts required the most 
effort?’ or ‘What conclusion would a practical person reach after taking into 
account all acts?’  Mrs Chan submitted that what the Taxpayer did not earn the 
profit in question was to produce the magazines and this was done in Hong 
Kong.  For the purpose of that particular submission the pre-production and 
post-production activities are irrelevant, in other words she adopts the 
‘dominant act’ approach.  We should however say that on the facts although 
production took place in Hong Kong publication certainly did not: publication 
of the Country Q Magazines took place in Country Q.  Granted the dominant 
act approach seems to be in keeping with Atkins LJ’s ‘in substance arise’ 
(though the Smidth case was concerned with location of trade not profits his 
remark was approved in the Hong Kong Whampoa Dock case).  Nonetheless it 
occurs to us that the dominant approach is not the sole exclusive determinative 
factor because if it were then there would be no need whatever for any thought 
to be given to apportionment of profit since there can be only one solitary 
dominant (or culminating) act which almost by definition presupposes the act 
being carried out solely in one place. 

 
 In 1918 Isaacs J in Nathan v Federal Commissioner of Taxation 25 CLR 183 

formulated the following proposition which was adopted with approval by the 
Privy Council in Rhodesian Metals Ltd v Commissioner of Taxation 11 SATC 
244: 

 
‘source means not a legal concept but something which a practical man 
would regard as a real source of income … the ascertaining of the actual 
source of income is a practical hard matter of fact.’ 
 

 Nazareth J in Bank of India v CIR 2 HKTC 503 made the following comment: 
 



INLAND REVENUE BOARD OF REVIEW DECISIONS 
 
 

‘The Board applied the operations test; that is not disputed.  It is what 
the test is or should be that is disputed.’ 
 

 He then proceeded to consider the submission of counsel that the test (the 
Dixon Principle) should be: 

 
‘Where do those acts/operations take place which are more 
immediately/proximately/directly responsible for the receipt by the 
appellant of the particular income (sought to be assessed).’ 

 
 Counsel’s basis for that proposition was a decision of Dixon J in the Australian 

case of Commissioner of Taxation (New South Wales) v Hillsdon 57 CLR 36 
where Dixon J said: 

 
‘… the locality where it [profit] arises must be determined by 
considerations which fasten upon the acts more immediately responsible 
for the receipt of the profit.’ 

 
 Nazareth J then examined decisions in several Hong Kong cases and noted that 

the Dixon Principle had never been adopted as a guiding principle and that 
where, in Australia as well as Hong Kong cases the acts fastened upon were 
more ‘immediately responsible’ the result was a consequence of the particular 
facts and not the application of the Dixon Principle. 

 
 Though the admonition of Godfrey J was said to go too far, when it is coupled 

with the Lord Jauncey’s caution of ‘rare cases’ its echo can still be heard and 
we have therefore carried out legal researches beyond the specific judgments to 
which we were referred.  Those researches have led us to believer that in the 
struggle to establish a panacea approach one can be drawn into pedantic 
analysis in which the wood is hidden by the trees. 

 
 We consider therefore that in the instant case sub-tests do more to confuse than 

otherwise and believe that we should confine ourselves to the application of the 
dictum of Isaacs J that is something which a practical man would regard as a 
real source of income. 

 
 We therefore believe that, contrary to Mrs Chan’s contention, the totality of all 

acts have to be considered.  If that picture does not lead, as a practical hard 
matter of fact, to an irresistible result one way or the other then the door is open 
to apportionment, likewise based on the assumed view of a practical man but 
should that apportionment prove difficult then it should be 50:50. 

 
5.1.14 As already mentioned Note 21 sets out the Revenue’s view on profits from 

manufacturing, we quote paragraphs 12, 13 & 14: 
 

‘12. The following example, which arises frequently, illustrates the 
Department’s views.  A Hong Kong business, which may well have previously 
carried out all of its manufacturing operations in Hong Kong, enters into a 



INLAND REVENUE BOARD OF REVIEW DECISIONS 
 
 

co-operative agreement, sometimes referred to as a processing agreement, 
with a third party in China.  Under the agreement the third party provides, in 
China, factory premises, land and labour for which it receives a processing fee.  
The Hong Kong business provides the raw materials, technical know-how and 
management, production skills, design, skilled labour, training and 
supervision for locally recruited labour and manufacturing plant and 
machinery.  Thus, the purchase of raw materials, design and technical 
know-how development are carried out in Hong Kong whilst the training and 
supervision of labour are carried out in China. 
 
13. In this type of case the Department takes the view that the profit on the 
sale of the manufactured goods should be apportioned with 50% of the profits 
being chargeable to Profits Tax.  This view reflects the situation that on the one 
hand the actual manufacturing is carried out in China while on the other hand 
activities which are essential to the manufacture of the goods are performed in 
Hong Kong. 
 
14. Of course, if the manufacturing in China has been contracted to an 
independent sub-contractor and paid for on an arms length basis the question 
of apportionment will not arise.  For the Hong Kong business, this would not 
be a case involving manufacturing profits.  Its profits will be calculated by 
deducing the cost of goods sold including any such subcontracting charges.  
Taxability of such profits will be determined on the same basis as a 
commodities trading business.’ 

 
 Presumably one reason for considering apportionment is that the Revenue 

recognizes that not all of the effort required to produce the final product may 
come from Hong Kong manufacture.  If we are correct in this presumption then 
we image that if the process were reversed and the finishing were done in Hong 
Kong then the profits would also be apportionable.  This leads to the question 
whether the pre-production activity of Company Y & Company Z fall into the 
same category or whether they are better equated to paragraph 14, we think the 
latter would apply because Company Y and Company Z charge the Taxpayer 
for their services. 

 
5.1.15 On the facts as found the Taxpayer pursuant to advertising orders laid and 

subscriptions order’s placed through their exclusive agent in Country Q, 
namely Company Y, sent the magazines to Country Q.  It is obvious that in the 
absence of the magazines themselves the Country Q orders were worthless.  It 
is equally obvious that without the orders the Taxpayer would not have 
procured the production of the magazines, and in the case of the pure 
advertising publications could not have done so because the Taxpayer would 
have nothing to put into them.  These two activities, one of which, namely the 
sale of advertising space and copies and the money therefrom, took place in 
Country Q and the other, namely procuring production, in Hong Kong, are in 
our opinion so inter-dependent that it is quite impossible to attribute the profit 
wholly to one or other of these two activities. 

 



INLAND REVENUE BOARD OF REVIEW DECISIONS 
 
 

5.1.16 With regard to the possibility of having to take into account whether the 
Taxpayer can be said also to have been carrying on business in Country Q, we 
recognize that neither Company Y nor Company Z are subsidiaries of the 
Taxpayer nor of course are either of them ‘branches’.  Nevertheless we think 
that as they were both controlled by the same parties that controlled the 
Taxpayer and as Company Y was its agent in Country Q we believe the 
Taxpayer was carrying on business in Country Q: its bank account there is an 
additional pointer. 

 
5.1.17 Of the total amount of expenditure referred to in the Primary Facts it appears to 

us that $4,195,110 (about 47.67%) was exclusively incurred in Country Q and 
$4,605,147 (about 52.33%) though incurred in Hong Kong is said to be 
attributable to the Country Q Magazines.  The later figures were not tested 
before us however if they represent a fair attribution then it is clear that the 
Country Q expenses represent a sizable proportion of the whole.  We consider 
these comparative expenses form part of the overall picture and should not be 
ignored, and though not of themselves determinative they do tend to favour 
apportionment of profits. 

 
 We therefore accept the Taxpayer’s submission that the gross profits derived 
from the sale of the Country Q Magazines and advertising space therein should be 
apportioned. 
 
 If the Commissioner and the Taxpayer cannot agree on an appropriate 
apportionment of the gross profits, or of the expenses which should be treated as deductible 
therefrom, either of them may refer the unresolved issue back to us but in the absence in any 
such reference of cogent reasons for doing otherwise we believe that it is likely we would 
adopt 50:50 apportionment of profits and expenses. 
 
The Case Regarding the Country M Royalties 
 
 The facts upon which we must base our decision are as follows: 
 
6.1 The Taxpayer is the owner of Magazine M trademark which it licensed to 

Company V as set out in the license agreement. 
 
6.2 The license agreement was signed by the Taxpayer in Hong Kong then sent to 

Country M where it was signed by Company V, then returned to the Taxpayer 
in Hong Kong.  The preceding negotiations took place in Country M and 
Country Q between Mr C and one of the Taxpayer’s former employees who 
worked in Country Q and who successfully proposed the project to Country M 
interests (who engaged him as Chief Executive of Company V) whereupon he 
negotiated with Mr C in Country Q and in Country M. 

 
6.3 The license agreement gives the Taxpayer a strong measure of control or veto 

over the contents of Magazine M. 
 



INLAND REVENUE BOARD OF REVIEW DECISIONS 
 
 

6.4 The license agreement provides that all disputes be referred to the Country Q 
Court of Arbitration.  It also states that it shall be deemed to have been made in 
Hong Kong and governed by the laws of Hong Kong. 

 
Submissions 
 
7.1 Mr Chung first sought to distinguish the relevant facts of the Country M royalty 

issue from those in TVBI.  He submitted that in the latter case the Hong Kong 
Company was in effect a trader selling film rights for a fixed sum as opposed to 
licensing Company V to use the Country M trademark for a minimum fees plus 
a percentage based on Company V’s revenue.  We do not accept this argument 
since the difference are not such in our opinion as to avoid the consequence of 
the TVBI ruling. 

 
7.2 Mr Chung then produced a more interesting argument by reference to section 

15(1)(b) of the IRO: 
 

‘For the purposes of this Ordinance, the sums described in the following 
paragraphs shall be deemed to be receipts arising in or derived from 
Hong Kong from a trade, profession or business carried on in Hong 
Kong: 
 
(b) sums, not otherwise chargeable to tax under this part, received by 

or accrued to a person for the use of or right to use in Hong Kong 
a patent, design, trademark, copyright material or secret process 
or formula or other property of a similar nature, or for imparting 
or undertaking to impart knowledge directly or indirectly 
connected with the use in Hong Kong of any such patent, design, 
trademark, copyright, secret process or formula or other 
property;’ 

 
That deems receipts from the use of a trademark in Hong Kong as derived in 
Hong Kong.  Mr Chung said the emphasis in this provision is quite clearly on 
the use of the trademark in Hong Kong which is to say that the legislation in 
effect provides that Hong Kong is the source of the revenue from the use of the 
trademark.  Therefore the converse should be that if the use occurs, as in the 
instant case, in Country M then logically the source must be in Country M.  
Though at first sight this argument is plausible the point of the provision is in 
our view to put beyond doubt that revenue from the items mentioned is exigible 
even where the holder of a patent, design, trademark, copyright etc. has no 
other active business in Hong Kong in which case but for this deeming 
provision it might be held that though the source is quite obviously in Hong 
Kong the holder was not thereby carrying on a trade, profession or business in 
Hong Kong within the meaning of section 14(1).  If, as we believe, we are 
correct in this view then no inference can be drawn from any analogy. 

 
 We therefore find against the Taxpayer with regard to the Country M royalties. 


